Aktualności

2022-08-01

Innowacja w e-commerce

SOLD! to startup inkubowany w ramach Platformy Startowej Start in Podkarpackie. Stworzona aplikacja ma za zadanie przenieść transmisje sprzedażowe na wyższy, innowacyjny poziom wprowadzając do nich automatyzację.

Rozmawiamy z Piotrem Gołębiowskim, pomysłodawcą.

 - Skąd dowiedziałeś się o Platformie Startowej Start In Podkarpackie?

O Platformach Startowych dowiedziałem się od znajomego, któremu przedstawiłem pomysł aplikacji live commerce SOLD!, a który sam od dłuższego czasu działa na rynku startupów. Ta rekomendacja przekonała mnie żeby zapoznać się z ofertą każdej z Platform i ostatecznie złożyć wniosek aplikacyjny.

- Dlaczego postanowiłeś dołączyć do Platformy Startowej Start In Podkarpackie?

Przed podjęciem decyzji, która z Platform będzie najlepsza dla rozwoju naszego pomysłu, wzięliśmy pod uwagę kilka czynników - branże, w których specjalizuje się dana Platforma, oferowane przez nią możliwości rozwoju startupu, a przede wszystkim dalsze losy i sukcesy wyinkubowanych już startupów. Padło na Start in Podkarpackie i już teraz wiemy, że była to dobra decyzja!

 - Skąd wziął się pomysł na Twój usługę?

Pomysł stworzenia aplikacji SOLD! narodził się jeszcze w roku 2020 - na początku pandemii COVID-19, gdy w ramach wprowadzonych obostrzeń dokonano lockdownu w zakresie handlu, który dotknął również moją rodzinę. Wtedy też, poszukując możliwości kontynuowania prowadzenia biznesu, trafiłem na tak zwane transmisje sprzedażowe na Facebooku. Postanowiłem zgłębić ten temat i po spędzeniu dobrych kilkudziesięciu godzin na oglądaniu transmisji na żywo, a także poznaniu bolączek osób sprzedających w ten sposób, postanowiłem zaprojektować rozwiązanie nie tylko automatyzujące ten w pełni manualny proces, ale także czyniące go szybszym i przede wszystkim bezpieczniejszym. Tak właśnie powstał pomysł na aplikację do live shoppingu SOLD!.

- Na czym polega usługa, którą chcesz wprowadzić na rynek?

Proponowane przez nas rozwiązanie SOLD! wpisujące się w trend związany z handlem poprzez media społecznościowe - social commerce, a w szczególności live commerce (czyli handlem podczas tak zwanych live’ów sprzedażowych) i ma za zadanie przenieść transmisje sprzedażowe na wyższy, innowacyjny poziom wprowadzając do nich automatyzację. Podczas opracowywania pomysłu, dokładnie prześledziłem proces handlu na transmisjach live, który przez brak odpowiedniej infrastruktury charakteryzuje się dużą manualnością - zamówienia na prezentowane przedmioty składane są na czacie transmisji, co wprowadza niemały bałagan i nierzadko doprowadza do zabawnych sytuacji, zamówienia te odnotowywane są przez sprzedających na kartkach papieru, a potwierdzane poprzez wysłanie wiadomości prywatnej z numerem konta do przelewu. Ta manualność, oprócz znacznej czasochłonności, powoduje problemy zarówno dla sprzedających jak i kupujących. Sprzedający zapłatę za przedmioty otrzymują z reguły dopiero po kilku dniach, a nierzadko zdarzają się sytuacje, w których potencjalny kupujący rezygnuje z zakupów, a sprzedający pozostaje z niesprzedanym towarem. Zaś kupujący mogą obawiać się o bezpieczeństwo transakcji - gdyż płatność za zakupione przedmioty odbywa się przelewem, co powoduje także konieczność wielodniowego oczekiwania na otrzymanie zamówienia. Dzięki SOLD! transmisje sprzedażowe nareszcie będą przyjemniejsze, bezpieczniejsze i prostsze!

 - Na jakie potrzeby konsumentów odpowiada? Co im oferuje?

 SOLD! łączy ze sobą funkcjonalności portali społecznościowych - takich jak Instagram, czy TikTok, oferując możliwość bezpośrednio kontaktu między użytkownikami, prowadzenia transmisji live, z funkcjonalnościami znanymi ze sklepów internetowych - w tym interfejs umożliwiający składanie i automatyczną rejestrację zamówień, obsługę ekspresowych płatności (kartą, BLIKiem czy Apple Pay i Google Pay), czy obsługę wysyłek. Te rozwiązania automatyzujące transmisje sprzedażowe pozwolą skupić się sprzedawcom na tym co najważniejsze - przygotowanie ciekawych, angażujących treści podczas każdej z transmisji i bieżącym, bezpośrednim kontakcie z klientami. Klienci zaś dzięki ekspresowym płatnościom i systemowi ocen mogą być pewni, że dokonują zakupów w sposób bezpieczny i od zweryfikowanych sprzedawców. Podczas projektowania SOLD! zależało nam na tym, by jego interfejs był jak najbardziej przystępny, również dla osób, które posiadają jedynie podstawowe umiejętności w obsłudze aplikacji. Pozwoli to też na prowadzenie transmisji w sposób całkowicie spontaniczny - bez wcześniejszego przygotowania bazy danych produktów - definiowania opisów i zdjęć, co znacząco wyróżnia SOLD! od innych rozwiązań tego typu takich jak czatboty, czy różnego rodzaju wtyczki do Facebooka. W SOLD! nie zabraknie również rozwiązań z pogranicza sztucznej inteligencji, które jeszcze bardziej uproszczą cały proces, a także tych wspomagających pozyskiwanie klientów. 

 

- Jak przebiega inkubacja w projekcie?

Od momentu prezentacji naszego pomysłu podczas Panelu Ekspertów, do momentu ostatecznego podpisania umowy inkubacyjnej, minęły jedynie 3 tygodnie, a później wszystko działo się jeszcze szybciej! 

Już od momentu pierwszego kontaktu z zespołem Platformy Start in Podkarpackie dało się odczuć zaangażowanie, dużą wiedzę i doświadczenie w procesie inkubacji startupów. Szybko ustaliliśmy dogodny tryb pracy, kamienie milowe i usługi, z których chcielibyśmy skorzystać w celu wypracowania MVP.

W procesie inkubacji SOLD!, w ramach zamówionych usług, udało nam się opracować prototyp aplikacji, a dodatkowo we własnym zakresie stworzyliśmy landing page, a także wideo demonstracyjne przedstawiające funkcjonalność aplikacji. 

Managerka inkubacji przygotowywanej przez nas aplikacji SOLD! wspierała nas na każdym kroku realizacji założonego planu - od kontaktu z danymi usługodawcami, poprzez oczywiście przygotowanie kompleksowego modelu biznesowego, aż po rady dotyczące możliwości ubieganie się o finansowanie w ramach programów PARP.

Ostatecznie, pracę nad inkubacją naszej aplikacji live commerce SOLD!, dzięki zaangażowaniu i determinacji całego zespołu, a także Managerki inkubacji, udało się zakończyć w nieco ponad trzy miesiące. 

 

- Czy jeśli nie uda się otrzymać dofinansowania z PARP będziecie chcieli wprowadzić produkt na rynek?

Ekspresowy tryb inkubacji pozwoli nam zaaplikować do ostatniej rundy konkursu dotyczącego Rozwoju startupów w Polsce Wschodniej, z czego bardzo się cieszymy! Jeśli jednak nie uda się nam otrzymać finansowania z PARP, postaramy się pozyskać fundusze z innych źródeł - na przykład funduszy VC. Proces inkubacji tylko uświadczył nas w przekonaniu, że nasz produkt odpowiada na potrzeby rynku i byłby prawdziwym game changerem w zakresie live shoppingu.

---

Platforma Startowa Start In Podkarpackie, której koordynatorem w województwie świętokrzyskim jest Kielecki Park Technologiczny, to projekt skierowany do osób posiadających innowacyjny, minimum w skali kraju, pomysł na biznes w takich branżach, jak lotnictwo, motoryzacja, budownictwo, IT/ICT. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie rozwoju innowacyjności startupów poprzez kompleksowy program inkubacji, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą przekształcić swój pomysł w produkt/usługę. Po zakończonym procesie inkubacji startupy mogą ubiegać się o dofinansowanie nawet do miliona złotych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”.

Projekt Platformy Startowe Start In Podkarpackie jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Więcej na temat projektu TUTAJ.

 

Powrót