Aktualności

2025-11-05

CREMEL 2.0 - Gdzie kreatywność spotyka AI

Najnowszy raport Baseline Report – AI Utilisation in European Cultural and Creative Industries, opracowany w ramach projektu CREMEL 2.0, współfinansowanego przez program Erasmus+, to pierwsze tak szeroko zakrojone badanie pokazujące, jak twórcy, instytucje i edukatorzy z pięciu krajów Europy - Polski, Włoch, Hiszpanii (Kraju Basków), Łotwy i Węgier, wykorzystują potencjał sztucznej inteligencji w swoich działaniach.

Zebrane dane i analizy ujawniają, że AI coraz częściej wspiera procesy twórcze, edukację artystyczną, zarządzanie kulturą oraz promocję dziedzictwa. W wielu przypadkach technologia staje się nie tylko narzędziem, ale też partnerem w procesie kreatywnym - pomagając artystom eksperymentować z nowymi formami wyrazu, instytucjom kultury zwiększać dostępność swoich zasobów, a edukatorom tworzyć nowoczesne modele nauczania.

Raport zwraca jednocześnie uwagę na rosnące znaczenie kwestii etycznych, praw autorskich oraz ochrony wartości kulturowych. W świecie, w którym algorytmy potrafią generować obrazy, komponować muzykę czy tworzyć literaturę, coraz pilniejsze staje się pytanie o rolę człowieka w kulturze współtworzonej przez technologię.

Czy sztuka, w której współautorem jest algorytm, nadal pozostaje „ludzka”?
A może to właśnie sztuczna inteligencja pozwoli nam lepiej zrozumieć, czym naprawdę jest kreatywność?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w pełnym raporcie, dostępnym w języku angielskim.

Powrót