Aktualności

2021-04-21

Certyfikowane produkty rzemieślnicze w jednym miejscu

Platforma łącząca klientów i rzemieślników to kolejny z pomysłów inkubowanych w Kieleckim Parku Technologicznym w ramach Platformy Startowej Start In Podkarpackie. Czym będzie się wyróżniał Manutarg? Między innymi o tym rozmawialiśmy z założycielami startupu.

Skąd pomysł na Start In Podkarpackie i dlaczego dołączyliście właśnie do tego projektu?

Informacje uzyskaliśmy z Kieleckiego Parku Technologicznego. Postanowiliśmy wziąć udział w programie, ponieważ jest to świetna inicjatywa. W dobie pandemii, gdzie dostęp do środków wsparcia jest mocno ograniczony start w tej platformie jest szansą na otrzymanie dofinansowania na realizację nietuzinowych projektów.

A jak narodził się Wasz pomysł na biznes?

Chcieliśmy wejść z nowym produktem bądź usługą. Nasze głowy są pełne pomysłów, dlatego zrobiliśmy burzę mózgów, aby wybrać taki obszar, w którym jest zapotrzebowanie rynkowe. Określiliśmy dziedziny, które są nam bliskie, wyodrębniliśmy atrakcyjne branże i tak powstał pomysł na Manutarg.

Czym będzie wyróżniać się Wasza platforma? Na jakie potrzeby będzie odpowiadać?

Będzie łączyła ze sobą klientów oraz rzemieślników, którzy będą uprzednio sprawdzani, a jakość świadczonych usług potwierdzona certyfikatem Manutargu. Najlepsze z nich otrzymają możliwość promowania się przed nowymi potencjalnymi klientami, również w skali międzynarodowej. Z naszych obserwacji wynika, że dzisiaj manufaktury mierzą się z problemem dotarcia do konsumentów. Nie posiadają odpowiedniej wiedzy sprzedażowej ani środków, żeby zwiększyć przychody. W związku z tym, firmy te dość szybko upadają lub stają się wyłącznie działalnością dodatkową dla ich założycieli, a nie głównym źródłem utrzymania. Z kolei kupującym i dystrybutorom brakuje jednego miejsca, w którym znajdą wysokojakościowe produkty, zweryfikowane przez niezależny podmiot. Manutarg jest właśnie odpowiedzią na to wyzwanie. Branże, do których planujemy dotrzeć to kosmetyczna, spożywcza oraz biżuteryjna.

Jakie funkcje będzie posiadał Wasz produkt?

Nasza platforma przewiduje łączenie w inteligentny i bezpieczny sposób sprzedających (manufaktury) i kupujących (sklepy, hurtownie, klientów indywidualnych). Będzie umożliwiała zawieranie partnerstw biznesowych pomiędzy manufakturami w celu wzmocnienia ich potencjału.

Na jakie potrzeby konsumentów odpowiada Wasza usługa? Co im oferuje?

Obserwujemy, że obecnie manufaktury w Polsce mają ogromne problemy z realizacją skutecznych działań marketingowych. Oferowane produkty charakteryzują się wysoką jakością, której poszukują sklepy oraz lokale usługowe, ale brak jest portali, które pozwalałyby na równych zasadach sprzedawać manufakturom, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów marketingowych. Ponadto dostrzegamy wyzwanie w obrębie certyfikacji. Jednostki certyfikujące są rozproszone w całym kraju, a istniejące procedury ograniczają możliwość szybkiego wprowadzenia produktu na rynek. Brak jest rozpoznawalnego potwierdzenia/certyfikatu, które stanowiłyby o jego jakości i bezpieczeństwie, a klienci mają problem z oceną jakości danego produktu, tylko na podstawie szczegółowych opisów składu. Platforma Manutarg będzie nastawiona na zaspokojenie powyższych potrzeb rynkowych istniejących manufaktur w Polsce.

Jak przebiega inkubacja w projekcie? Czym obecnie się zajmujecie?

Otrzymujemy bardzo duże wsparcie od pracowników Kieleckiego Parku Technologicznego, w szczególności od naszego opiekuna projektu. Jesteśmy w fazie tworzenia MVP oraz badań rynkowych.

Po zakończeniu projektu stajecie przed szansą otrzymania dofinansowania z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy macie plan B gdybyście go nie uzyskali? Wprowadzicie mimo to swój produkt na rynek?

To pytanie, które zadaje sobie teraz chyba każdy z nas. Na pewno podczas inkubacji wypracujemy MVP. Szkoda byłoby go tak po prostu „pogrzebać", ponieważ poświęciliśmy na niego już nie mało czasu, a przed nami kolejne wyzwania. Na pewno wszyscy przeanalizujemy dogłębnie sytuację i podejmiemy właściwą decyzję, bo to przecież nakłady finansowe – wspomnę, że niemałe. Jeżeli nie uda się otrzymać dofinansowania może to świadczyć o tym, że gdzieś popełniliśmy błąd – tak jak wspomnieliśmy, trzeba będzie to przeanalizować i przedyskutować, rozważyć wszystkie za i przeciw. W chwili obecnej każdy z nas jest podekscytowany Manutargiem i chce go realizować, ponieważ takiego narzędzia nie ma, a jego obecność znacznie ułatwi dostęp do najlepszych produktów polskich producentów, rzemieślników.

Życzymy powodzenia i dziękujemy za rozmowę.

---

Platforma Startowa Start In Podkarpackie, której koordynatorem w województwie świętokrzyskim jest Kielecki Park Technologiczny, to projekt skierowany do osób posiadających innowacyjny, minimum w skali kraju, pomysł na biznes w takich branżach, jak lotnictwo, motoryzacja, budownictwo, IT/ICT. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie rozwoju innowacyjności startupów poprzez kompleksowy program inkubacji, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą przekształcić swój pomysł w produkt/usługę. Po zakończonym procesie inkubacji startupy mogą ubiegać się o dofinansowanie nawet do miliona złotych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”.

Projekt Platformy Startowe Start In Podkarpackie jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Więcej na temat projektu TUTAJ.

Powrót