Kielecki Park Technologiczny

2023-02-23

OptiBuy - diament w optymalizowaniu procesów zakupowych

Od 17 lat wspierają procesy zakupowe. W tym roku po raz kolejny znaleźli się na liście Diamentów Forbesa. O działalności, rozwoju i planach na przyszłość rozmawiamy z Mateuszem Borowieckim, Prezesem firmy OptiBuy, która jest lokatorem KPT.

Diamenty Forbesa po raz trzeci. Bardzo cieszymy się, że odnosicie sukcesy i jesteście doceniani w tak ważnych zestawieniach, świadczących o dynamicznym rozwoju, a także wysokiej jakości świadczonych usług. Bo to nie tylko Diamenty Forbesa, ale także podwójne Gazele Biznesu – 2021, 2022. Jesteśmy dumni, że w strukturach Kieleckiego Parku Technologicznego znajduje się tak nagradzana firma. Siedzibę główną macie w Warszawie, oddziały w Katowicach, Niemczech, Czechach, Chinach oraz Dubaju, ale to właśnie w Kielcach jest ten najprężniej rozwijający się. Dajcie poznać się bliżej naszym czytelnikom.


Od jak dawna jesteście na rynku? Na czym skupia się Wasza działalność?


OptiBuy od 17 lat wspiera procesy zakupowe w organizacjach swoich klientów. Specjalizujemy się w doradztwie zakupowym i wdrażaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych do zarządzania łańcuchem dostaw. Od 2009 r. z powodzeniem wdrażamy specjalistyczne oprogramowania zakupowe w takich branżach, jak: telekomunikacja, zarządzanie infrastrukturą, ubezpieczenia, bankowość, motoryzacja. Naszymi odbiorcami są także wielosektorowi giganci w wielu krajach UE. Gwarantujemy stabilność i skuteczność mechanizmów oraz procedur udzielania zamówień.


Skąd wziął się pomysł na firmę?


Przez kilka lat pracowałem jako menedżer zakupów w międzynarodowej korporacji. W 2005 roku, kiedy powstał OptiBuy, idea optymalizacji kosztów związanych z zakupami była popularna na Zachodzie, ale słabo znana w Polsce. Pomyślałem, że to perspektywiczny rynek.


Jak określilibyście rynek, na którym działacie? To nisza czy rynek bardziej rozwinięty?


Działamy w niszy, która jednak szybko rośnie. Przedsiębiorstwa stale optymalizują swoje koszty, a także wdrażają systemy IT umożliwiające im efektywną pracę. Konkurencja zatem istnieje, ale stale rosnący popyt na nasze usługi powoduje, że nie odczuwamy jej zbyt mocno.


Jakie był znaczące momenty w rozwoju OptiBuy?


Po wybuchu kryzysu finansowego w 2008 roku, polskie firmy zaczęły szukać oszczędności. Przez pierwsze dwa lata firma korzystała z pomocy niemieckiego inwestora, ale potem stanęła na własne nogi i do grudnia 2022 roku funkcjonowała jako firma ze 100% polskim kapitałem.
W grudniu 2022 r. nasza firma została przejęta przez notowaną na nowojorskiej giełdzie spółkę WNS - wiodącą globalną firmę w zakresie zarządzania procesami biznesowymi (BPM).


Jak zapatrujesz się na ten krok? Jak wygląda połączenie tych sił?


Z niecierpliwością czekam na współpracę z zespołem WNS i wykorzystanie możliwości, które stworzyliśmy w ciągu ostatnich 17 lat, pomagając klientom wdrażać technologie cyfrowe w celu uzyskania długoterminowej wartości biznesowej. OptiBuy posiada doświadczenie we wdrażaniu narzędzi IT optymalizujących pracę działów zakupów. WNS zaś dostarcza innowacyjne, cyfrowe rozwiązania transformacyjne, oferując pełne spektrum narzędzi BPM. Ich wachlarz jest szeroki - od badań i analiz po optymalizację działań sprzedażowych i marketingowych, zarządzanie zasobami ludzkimi, zaopatrzeniem, finansami i księgowością. Jestem przekonany, że połączenie OptiBuy z WNS umożliwi stworzenie kompleksowych cyfrowych narzędzi w zakresie zaopatrzenia i łańcucha dostaw dla rynku globalnego.


Nie obędzie się to bez zaangażowania zespołu. Ile osób pracuje obecnie nad osiągnięciem tego celu?


OptiBuy zatrudnia ponad 90 ekspertów z zakresu consultingu, global sourcingu, wdrażania oraz optymalizacji rozwiązań IT, jak również szkoleń dla działów zakupów. WNS Holding, do którego dołączyła firma w grudniu 2022 r., obsługuje ponad 400 klientów z różnych branż na całym świecie i zatrudnia blisko 60 tys. specjalistów w ponad 60 oddziałach na całym świecie.


Co jest najważniejsze dla OptiBuy w prowadzeniu biznesu?


Przywiązujemy dużą wagę do zadowolenia klientów, tak żeby czuli pełne zaufanie do naszej firmy i przekonanie, że otrzymają najlepsze możliwe usługi. Z równą uwagą traktujemy też naszych pracowników, którzy są filarem rozwoju firmy. Rozwiązania, które oferujemy są bardzo zaawansowane koncepcyjnie i technologicznie, więc ich wrażanie wymaga zespołu o wysokich kompetencjach.


Powiedz, co wyróżnia Was na rynku.


Jako OptiBuy mamy unikalne umiejętności i doświadczenie w optymalizowaniu procesów zakupowych naszych klientów oraz wdrażaniu technologii informatycznych. Zazwyczaj, firmy specjalizują się w doradztwie lub wdrożeniach - my potrafimy skutecznie połączyć oba wątki, co powoduje spektakularne efekty u naszych klientów. Dzięki dołączeniu do grupy WNS, będziemy teraz mogli wykorzystywać nasze atuty na większą skalę i wyjść poza dotychczasowe rynki, którymi była Europa i Bliski Wschód.


Skoro wywołałeś temat… Jaka wizja OptiBuy na przyszłość?


Staliśmy się częścią globalnej firmy WNS jako lider digitalizacji zakupów. Stwarza to niesamowite możliwości ekspansji dla naszej firmy. Już w styczniu rozpoczęliśmy pierwsze wspólne projekty, a będzie ich dużo więcej dzięki wykorzystaniu dostępu do rynków w USA i Azji, jakie daje nam WNS.

 

Dziękujemy za rozmowę i trzymamy kciuki za kolejne sukcesy.

Powrót