Aktualności

2018-09-12

Finał projektu Vetriangle

Wypracowanie efektywnych rozwiązań w zakresie kształcenia zawodowego było ideą międzynarodowego projektu pn. Promotion of WBL via Vocational Education Training Triangle, który wraz z międzynarodowymi partnerami realizował Kielecki Park Technologiczny.

Kielecki Park Technologiczny we współpracy z organizacjami z Niemiec, Turcji, Hiszpanii i Litwy zaangażował do prac przy projekcie przedstawicieli systemów kształcenia zawodowego, szkoły oraz organizacje pośredniczące, reprezentujące pracodawców. W ramach przedsięwzięcia interdyscyplinarne zespoły międzynarodowych ekspertów stworzyły cztery opracowania zwane w projekcie rezultatami. Projekt realizowany był od września 2016 r.

Prace rozpoczęto od przeglądu systemów kształcenia, analizy metod nauczania w krajach partnerskich oraz zidentyfikowania grup, których projekt dotyczy. W dalszej kolejności wykreowano uniwersalny model projektowania  i definiowania nowych programów nauczania. Celem rezultatu było uzupełnienie braków w kompetencjach i umiejętnościach współczesnej młodzieży zgodnie z oczekiwaniami pracodawców. Materiał jest przydatny dla instruktorów zawodów, opiekunów praktyk, nauczycieli i wychowawców oraz dla dyrektorów. Zaproponowany model jest uniwersalny. Można go m.in. adaptować do każdej specjalizacji, kierunku kształcenia, sektora, poziomu produkcyjnego, regionu czy kraju. Bazuje na modelu hiszpańskim i obejmuje etap wstępny, analizę potrzeb umiejętności, definicję kontrastu i luki oraz projektowanie specyfikacji dla nowych programów nauczania.

Trzecie opracowanie to baza metod i technik szkoleniowych, pomysłów na ich łączenie w kontekście nauczania w miejscu pracy oraz w szkole. To przewodnik dla instruktorów zawodu, nauczycieli, opiekunów, wychowawców, dla trenerów i coach-ów, który zawiera podpowiedzi, jak prowadzić lekcje, warsztaty i szkolenia zawodowe, jak łączyć teorię i praktykę oraz wykorzystywać do tego m. in. nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne.

Podsumowanie stanowi podręcznik pokazujący przekrój możliwości, dobrych praktyk i podpowiedzi w zakresie systemu edukacji. Przedstawiono w nim strategie i metody stosowane w krajach partnerskich, zwiększające atrakcyjność oraz zaangażowanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw czy partnerów społecznych w kształcenie i szkolenie zawodowe. Może być on wykorzystywany zarówno do implementacji nowych pomysłów, jak również do usprawniania programów kształcenia.

Zwieńczeniem projektu była międzynarodowa konferencja w miejscowości IZMIT, w Turcji (28 sierpnia br.). Podczas wydarzenia podsumowano wyniki i osiągnięcia opracowane w ramach projektu VETriangle. Udział wzięli przedstawiciele szkół zawodowych, władz lokalnych i regionalnych, publicznych ośrodków edukacyjnych, firm i resortu edukacji. 

Rezultaty dwuletniego projektu realizowanego w ramach programu Erasmus+ stanowią kompendium informacji na temat kształcenia zawodowego opartego na nauczaniu w miejscu pracy (Work Based Learning,WBL) dzięki czerpaniu inspiracji z modeli teoretycznych i praktyki różnych krajów. Więcej informacji oraz opracowania znajdują się na: www.technopark.kielce.pl/projekty/vetriangle oraz vetriangle.eu.




Galeria zdjęć

Powrót